Artikelen over verbeteren website

Hoe maak ik een succesvolle productpagina?

In dit artikel ga ik dieper in op hoe een succesvolle productpagina in elkaar steekt, en wat de meeste belangrijke elementen zijn om je productpagina mee te verbeteren.

Leestijd: 7 min

Bryan Berendsen

Een succesvolle productpagina kan het verschil maken tussen een klant die een aankoop doet of je website verlaat zonder iets te kopen. Om een productpagina te creëren die zowel overtuigend als informatief is, moet je aandacht besteden aan een aantal belangrijke elementen. In dit artikel bespreken we vijf cruciale onderdelen die je productpagina succesvol maken en je conversies kunnen verhogen, inclusief echte voorbeelden van merken die deze onderdelen goed snappen.

Voor deze case, heb ik bij de website van Greenchoice gekeken naar het verbeteren van het navigatie menu kan verbeteren. Eén van de belangrijkste elementen op jouw website om jouw bezoekers makkelijk te helpen navigeren van plek A naar plek B.


Ik kwam het volgende menu tegen op een mobiel apparaat en daar schrok ik van. Het is erg moeilijk om op deze manier makkelijk de content te vinden die je zoekt als klant of potentiële klant. Dit zijn mijn bevindingen

  1. Productfoto's moeten je klanten overtuigen

Het is geen verrassing dat goede productfoto's belangrijk zijn bij de aankoop van een product. Toch zie je dat hier vaak nog verbetering haalbaar is. Maar wat maakt een productfoto nu écht goed? En hoeveel foto's zijn voldoende?


Het antwoord hangt af van het product. Bij een nieuwe bank wil je waarschijnlijk verschillende hoeken zien en de omgeving, terwijl je voor een pen minder detailfoto's nodig hebt om te beslissen. Toch bepalen in beide gevallen de productfoto's vaak of een klant geïnteresseerd raakt.


Wat maakt dan een productfoto goed? In dit voorbeeld pakken we hardloopschoenen van Nike erbij, die worden verkocht door Zalando. Een goed voorbeeld van hoe je productfoto's toepast.

Kenmerken van goede productfoto's

  • Grote, overzichtelijke foto's waar je direct door kan scrollen

  • Hoge kwaliteit foto's, zodat de details goed zichtbaar zijn

  • Voldoende foto's uit alle hoeken die belangrijk zijn voor dit product

  1. Duidelijke titel en omschrijving

Het tweede belangrijke aspect voor een succesvolle productpagina is het toevoegen van een heldere titel en een krachtige omschrijving. Zodra een bezoeker op je productpagina komt, wil hij of zij direct weten wat het product is. Je wil niet dat je bezoeker moet nadenken over wat het product nu precies is en dat zelf moet gaan zoeken op jouw productpagina. Dat is namelijk een moment om af te haken voor deze bezoeker.


Maar wat maakt een titel nu echt duidelijk? Dit zijn twee voorbeelden, waarbij de ene titel helder en omschrijvend is en de ander vager.


Twee verschillende producttitels

  1. Vrolijk plukboeket

  2. Soft Serenade - Original


Beide verwijzen naar een mooi boeket bloemen, maar de eerste titel is direct duidelijk en omschrijvend. En de ander geeft je stof tot nadenken. Daarom is de eerste producttitel veel beter in het beschrijven van het product.


Dit principe geldt ook voor een productomschrijving. Een krachtige productomschrijving legt in twee tot drie zinnen uit wat het product precies is. Ook hier weer twee voorbeelden om te duiden wat het verschil kan zijn.


Twee verschillende productomschrijvingen voor de Garmin Fenix 8

  1. "Voor serieuze atleten en avonturiers die hun grenzen willen verleggen - deze premium smartwatch is gemaakt om te presteren."

  2. "Met de Garmin Fenix 8 Zwart 51mm sport jij fanatiek en verbeter je jouw resultaten. Je meet nauwkeurig jouw sportprestaties, gezondheid en slaap. Je krijgt specifieke krachttraining aanbevolen die bij jouw sport past. Hierdoor verbeter je heel gericht je prestaties. Op het heldere en kleurrijke AMOLED scherm lees je al je gegevens gemakkelijk af. De batterij gaat bij gemiddeld gebruik 29 dagen mee, dus je hoeft het horloge niet vaak op te laden. De horlogekast van deze smartwatch is redelijk dik, daardoor steekt hij wat boven je pols uit. Dankzij deze robuuste horlogekast van roestvrij staal is de Fenix 8 geschikt voor ruige omstandigheden. Ook ga je met een gerust hart met deze smartwatch watersporten, want hij is waterdicht tot 100 meter diep."


Ook hier zien we twee verschillende benaderingen. De eerste is kort en de tweede is uitgebreid. Beide hebben ook hun plaats, net onder de titel, is een korte omschrijving perfect. Die geeft snel inzicht in het product. Verderop de pagina kun je, indien nodig, een uitgebreidere omschrijving toevoegen.


Als we naar de inhoud kijken, valt op dat de tweede omschrijving beter is. Hierin staat duidelijk voor wie et product bedoeld is, wat de voordelen zijn en welke specificaties het product heeft. De eerste omschrijving blijft daarentegen oppervlakkig en kan op elk sporthorloge van toepassing zijn. En dat is het verschil tussen een goede en een minder goede productomschrijving.

  1. Overtuig de klant met producteigenschappen

Een van de redenen om geen lange productomschrijving bovenaan de pagina te plaatsen, is omdat mensen ze simpelweg niet lezen. Als de tekst te lang is, scannen bezoekers er snel doorheen of slaan ze het helemaal over.


Toch wil je je bezoekers overtuigen van jouw product. Een effectieve manier om dit te doen, is door de belangrijkste producteigenschappen direct onder de titel en de korte omschrijving te tonen. Door deze opsomming visueel aantrekkelijk te maken, bijvoorbeeld met groene vinkjes, kun je zelfs de snelle scanner overtuigen van de waarde van je product.


Een goed voorbeeld hiervan is Vitakruid. Zij laten bij elk product drie belangrijke voordelen zien, wat voor bezoekers makkelijk maakt om deze in één oogopslag te scannen.


Heb je meerdere producteigenschappen die overtuigend kunnen zijn? Dan zou ik adviseren om deze testen op je productpagina. Zo ontdek je welke producteigenschappen het meeste overtuigen om tot aankoop over te gaan.

  1. Wees duidelijk over verzending, retouren en levertijd van het product

Dit is typisch een aspect dat vaak te weinig aandacht krijgt op productpagina's, maar cruciaal is voor de beslissing van bezoekers om wel of niet te kopen. Bezoekers willen graag een antwoord op de volgende vragen:


  1. Wat is de levertijd van het product?

  2. Wat kost het verzenden?

  3. Kan ik gratis retourneren?

  4. Tot wanneer kan ik gratis retourneren?

  5. Zo nee, wat kost het retourneren?


Deze vragen zijn bepalend voor de klantervaring op je productpagina. Het is daarom belangrijk om deze informatie direct en transparant te communiceren. Je wilt niet dat een klant in de winkelmand ineens verrast wordt met €5,95 extra aan verzendkosten. Dit kan namelijk een goede reden zijn om alsnog te vertrekken.


Geef altijd direct aan wanneer het product bezorgd wordt, in plaats van alleen de levertijd te vermelden. Toon bijvoorbeeld: "Je ontvangt het product op maandag 7 oktober" i.p.v. "levertijd 2-3 werkdagen." De eerste optie is duidelijk, de tweede versie vereist nadenken. "Wanneer is dat dan precies?".


Hetzelfde geldt voor retouren. Maak direct duidelijk wat je retourbeleid is en beantwoord de bovengenoemde vragen. Transparantie voorkomt verrassingen later in het proces, die kunnen leiden tot afhaken.


Een uitstekend voorbeeld hiervan is Zalando. Zij tonen deze informatie direct onder de bestelknop en zijn daarmee transparant. Eén verbeterpunt is echter de levertijd: in plaats van "1-2 werkdagen" "2-3 werkdagen", zouden ze beter de exacte leverdatum kunnen tonen, zoals hierboven beschreven. Dit doen ze wel later in het bestelproces.


Kortom, wees liever aan het begin open over verzend- en retourinformatie in plaats van bezoekers later te confronteren met onverwachte kosten of voorwaarden. Dit vergroot de kans op conversie.

  1. Het belangrijkste van je product: wat vinden anderen ervan?

Tot slot, misschien wel de meest belangrijke onderdeel van je productpagina: productreviews. Mensen zoeken nu eenmaal graag bevestiging bij anderen, vooral als het gaat om een merk of product dat nog niet heel bekend is. In zulke gevallen helpt de mening van anderen om de onzekerheid weg te nemen.


Heb je een nieuw product en is je merk nog niet zo bekend? Het ontbreken van reviews kan ervoor zorgen dat klanten afhaken. Zorg er daarom voor dat je vanaf de lancering van een nieuw product al gebruikers hebt die je product willen testen en hun ervaringen willen delen. Deze reviews kunnen twijfelende klanten overtuigen.


Toon daarom het aantal reviews en de gemiddelde beoordeling duidelijk bovenaan de productpagina, idealiter direct onder de titel. Een goed voorbeeld hiervan is Bever. Zij laten meteen zien dat een product bijvoorbeeld een 4,5 van de 5 sterren heeft op basis van drie reviews. Wanneer je erop klikt, krijg je als bezoeker meer inzicht in de ervaringen van anderen en kun je overtuigd worden om tot aankoop over te gaan.

Verbeter je website met een
expert review

We staan klaar om inzicht te geven in hoe jouw website presteert en hoe je dit verder kan verbeteren.

Website expert review

Verbeter je conversies en gebruiksvriendelijkheid

met deze expert review.

€ 600

eenmalig ex. btw

+30 erg tevreden klanten

Wat krijg je hiervoor?

Inzicht in hoe jouw website presteert

Inzicht in kansen om te verbeteren o.b.v. gebruiksvriendelijkheid en conversie

Kant-en-klaar rapport om zelf mee aan de slag te gaan

Een expert review door experts met +10 jaar ervaring

Voorsprong op de concurrentie

100% tevredenheidsgarantie

Altijd ruimte voor vragen

Hoe werkt het precies?

Bekijk alle veelgestelde vragen

Verbeter je website met een
expert review

We staan klaar om inzicht te geven in hoe jouw website presteert en hoe je dit verder kan verbeteren.

Website expert review

Verbeter je conversies en gebruiksvriendelijkheid

met deze expert review.

€ 600

eenmalig ex. btw

+30 erg tevreden klanten

Wat krijg je hiervoor?

Inzicht in hoe jouw website presteert

Inzicht in kansen om te verbeteren o.b.v. gebruiksvriendelijkheid en conversie

Kant-en-klaar rapport om zelf mee aan de slag te gaan

Een expert review door experts met +10 jaar ervaring

Voorsprong op de concurrentie

100% tevredenheidsgarantie

Altijd ruimte voor vragen

Hoe werkt het precies?

Bekijk alle veelgestelde vragen

Verbeter je website met een
expert review

We staan klaar om inzicht te geven in hoe jouw website presteert en hoe je dit verder kan verbeteren.

Website expert review

Verbeter je conversies en gebruiksvriendelijkheid

met deze expert review.

€ 600

eenmalig ex. btw

+30 erg tevreden klanten

Wat krijg je hiervoor?

Inzicht in hoe jouw website presteert

Inzicht in kansen om te verbeteren o.b.v. gebruiksvriendelijkheid en conversie

Kant-en-klaar rapport om zelf mee aan de slag te gaan

Een expert review door experts met +10 jaar ervaring

Voorsprong op de concurrentie

100% tevredenheidsgarantie

Altijd ruimte voor vragen

Hoe werkt het precies?

Bekijk alle veelgestelde vragen

Verbeter je website met een
expert review

We staan klaar om inzicht te geven in hoe jouw website presteert en hoe je dit verder kan verbeteren.

Website expert review

Verbeter je conversies en gebruiksvriendelijkheid

met deze expert review.

€ 600

eenmalig ex. btw

+30 erg tevreden klanten

Wat krijg je hiervoor?

Inzicht in hoe jouw website presteert

Inzicht in kansen om te verbeteren o.b.v. gebruiksvriendelijkheid en conversie

Kant-en-klaar rapport om zelf mee aan de slag te gaan

Een expert review door experts met +10 jaar ervaring

Voorsprong op de concurrentie

100% tevredenheidsgarantie

Altijd ruimte voor vragen

Hoe werkt het precies?

Bekijk alle veelgestelde vragen